Ondernemend Leren met een van de SDG-doelen
Start practoraat Ondernemend Leren met en van de SDG's
Vrijdag 22 november 2024 werd Marjan Nijenbanning officieel geïnstalleerd als practor van het practoraat Ondernemend Leren met van de SDG's (Sustainable Development Goals). De feestelijke en inspirerende bijeenkomst vond plaats bij de Greenwise Campus in Emmen.
Dat Marjan voor dit practoraat geïnstalleerd werd, is niet heel vreemd gezien de stappen die zij de afgelopen jaren zette. Marjan: “Toen ik in 2020 ben uitgeroepen tot Duurzame Docent MBO, gingen deuren voor mij open. Ik kreeg de kans om mooie en waardevolle gesprekken te voeren met allerlei verschillende mensen. Er deden zich steeds meer kansen voor, waarbij ik het gevoel had dat ik er iets mee moest doen. Zo ontstond bij mij de wens om een practoraat te creëren rond de SDG’s in het mbo. Een collega van mbo-instelling Noorderpoort, Sharon Postma, gaf aan hierin een waardevolle samenwerking te zien. Zo is de samenwerking met het Noorderpoort binnen dit practoraat ontstaan”.
Doel van het practoraat
Deze gezamenlijke inspanningen van DCTerra (de fusie-organisatie ontstaan vanuit Terra en Drenthe College) en Noorderpoort moeten resulteren in het integreren van duurzame impactvolle ontwikkelingen binnen het mbo. Hierbij is naast de samenwerking binnen het mbo, ook de samenwerking met hbo, wo en het werkveld van groot belang. Tijdens de happening afgelopen vrijdag, was lector Talentontwikkeling Elanor Kamans aanwezig om de essentiële verbinding tussen haar lectoraat en het practoraat van Marjan toe te lichten tijdens een waardegesprek met dagvoorzitter Agnes Bakker.
Erna Daling, lid College van Bestuur van DCTerra benadrukte tijdens de bijeenkomst het belang van practoraten binnen het mbo. “Practoraten spelen een cruciale rol in het verbinden van het onderwijs, onderzoek en praktijk. Ze bieden een platform waar studenten, docenten en het werkveld samenkomt om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor actuele vraagstukken”.
De aanstelling van Nijenbanning is een belangrijke stap in de visie om duurzame ontwikkeling concreet te maken binnen het mbo. Haar praktijkgerichte benadering maken de SDG’s toegankelijker voor docenten en studenten.
“De SDG’s zijn voor veel docenten en studenten abstract en moeilijk te vertalen naar hun dagelijkse praktijk. Het doel van het practoraat is juist deze vertaalslag te maken door middel van praktische tools, ondersteuning en voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk”, aldus Marjan.
Daarnaast richt het practoraat zich op impactonderzoek naar de ervaringen van studenten en docenten op het gebied van duurzame ontwikkeling. Ook worden de SDG’s en de Inner Development Goals (IDG’s) als uitgangspunten genomen om te onderzoeken welke didactische werkvormen en interventies effectief zijn in het onderwijs en aansluiten bij duurzame ontwikkeling.
Het practoraat heeft een looptijd van vier jaar. Marjan: “Wij willen in die tijd een beweging creëren richting een duurzamer mbo-onderwijs, waarin duurzaamheid niet alleen een onderwerp is, maar een geïntegreerd onderdeel van het dagelijks leren en ontwikkelen”.
Wil je meer weten over practoraten in het mbo? Kijk dan eens op www.iedermboeenpractoraat.nl.